بازی Dying Light 2 علیرغم عرضه پرمشقت و ضعیفی که داشت، توانسته بود آهستهآهسته شهرت اولیه فرانچایز بازگرداند؛ تکلند با آپدیتهای بیشمار و قابل توجه، سیستم مبارزات بازی را بهبود بخشید، تاثیر هر اسلحه خاص را واقعگرایانهتر کرد، گیمپلی پارکور را مطابق میل هواداران لذتبخش و روان کرد، و این تنها گوشهای از زحمات تیم سازنده برای بازپسگیری اعتبار از دسترفته خود بود.
همه چیز داشت خوب پیش میرفت که ناگهان آپدیت The Summer Time از راه رسید. در ابتدا طرفداران فکر میکردند این بهروزرسانی نیز مثل همیشه در جهت بهبود بازی منتشر شده و قرار است تجربه آنان از ماجراجویی در ویلادور را ارتقا دهد. البته که این امر در نگاه اول محقق شد؛ The Summer Time چندین انیمیشن جدید برای اسلحهها، قابلیت رد کردن بخش ابتدایی داستان، پشتیبانی از Mod.io (حتی روی استیم دک) و بسیاری موارد دیگر را به بازی اضافه کرد اما خب این ماجرا یک نیمه تاریک هم داشت.
مطلب پیشنهادی:آیا «The Last of Us» نگاه ما به زامبیها را تغییر میدهد؟نگاهی به موجودات سرگردان قارچی هیولایی
این آپدیت جدید در واقع پرداختهای درونبرنامهای یا همان microtransactionها را رسما به دایینگ لایت ۲ معرفی کرد. این موضوع با آیتمی به نام Dying Light Point محقق شده و تمامی بازیکنان تا روز ۷ اکتبر فرصت دارند به صورت رایگان ۵۰۰ دایینگ لایت پوینت دریافت نمایند. اگرچه تا همینجا هم اوضاع چندان عجیب بهنظر نمیرسد، چراکه قسمت اول بازی هم فروشگاهی پر از آیتمهای خریدنی و DLCهای متعدد بود که بازیکنان میتوانستند در صورت تمایل خریداری کنند.
با این حال، نکته عجیب و جدیدی که طرفداران را حسابی عصبانی کرده، نحوه ارائه پرداختهای درونبرنامهای در دایینگ لایت ۲ است. سیستم جدید بدین صورت است که شما دیگر نمیتوانید صرفا آیتم مورد نظر خود را از طریق استورهای ثردپارتی خریداری کنید. در عوض شما مجبور هستید ۵۰۰، ۱۱۰۰، ۲۳۰۰، ۳۶۰۰ یا ۶۵۰۰ دایینگ لایت پوینت (DLP) را بخرید و سپس با استفاده از آن آیتمهای مورد نظر را درون خود بازی خریداری کنید.
وضعیت جایی ترسناکتر میشود که توسعهدهندگان پکیجها و باندلهای مختلف را به صورت ۵۵۰ پوینتی ارائه میکنند. یعنی اگر شما یک باندل معمولی بخواهید، مجبور هستید بهخاطر کم بودن ۵۰ پوینت در بستههای ۵۰۰ پوینتی، ۱۱۰۰ امتیاز خریداری و بهجای ۵ دلار، ۱۰ دلار هزینه کنید. مشخصا نیاز نیست بگوییم که واکنش بازیکنان به این حرکت تازه تکلند چه بوده و آنها چگونه مشغول بمباران نظرات Dying Light 2 در استیم هستند.
تکلند در پاسخ به واکنشهای بسیار منفی مخاطبان، در صفحه پرسش و پاسخ خود اطلاعاتی ارائه کرده و اما بهنظر نمیرسد آنها قصدی مبنی بر رفع کامل مشکل داشته باشند؛ حداقل نه به این زودیها. هماکنون نقدهای اخیر قسمت دوم دایینگ لایت در استیم از «بسیار مثبت» به «Mixed» تغییر پیدا کرده که نشان میدهد چقدر بازیکنان از دست تکلند ناراحت هستند.
بسیاری از طرفداران دلیل اصلی این سیاستگذاری نامطلوب و جدید توسط استودیو را خریداری اکثریت سهام آن توسط شرکت چینی تنسنت میدانند. با این حال توسعهدهنده لهستانی پیشتر گفته که اقدامات جدید آنها ارتباطی به تنسنت ندارد و آنها همچنان مستقل به کار خود ادامه میدهند. فعلا واکنش کاربران در ردیت، توییتر و بقیه پلتفرمها نشان میدهد بسیاری قصد تحریم Dying Light 2 را تا زمان رفع مشکلات دارند و باید دید نتیجه آن چه میشود.
مطلب پیشنهادی:بازی کردن در چین چگونه است؟ [تماشا کنید]وقتی شرایط سخت و سختتر میشود
تماشا کنید: بررسی بازی استارفیلد
, Dying Light 2، پرداخت درونبرنامهای، و زحماتی که یک شبه به باد سپرده شد