نظر سنجی جدیدی توسط موسسه تحقیقاتی Bryter صورت گرفته است که نشان میدهد درصد بزرگی از بازیبازان مونث به دلیل جنسیت خود تجربه تبعیض در بازیهای رایانههای را دارند و نزدیک به ۱۰ درصد این افراد به سوءاستفادههای جنسی تهدید شدهاند. عددی که زنگ خطر جدی برای جامعه بازیبازان به حساب میآید.
Bryter با همکاری موسسات Research-i و ResearchBods به انجام این نظر سنجی پرداخته که پس از آن وبسایت GamesIndustry وظیفه انتشار نتایج را برعهده داشته است. برای جمعآوری اطلاعات از ۱٫۱۵۱ بازیباز مونث بالای ۱۶ سال در بریتانیا سوالاتی پرسیده شده است. بنابر اطلاعات به دست آمده، تعداد زنان در معرض تبعیض جنسیتی در هنگام انجام بازیهای رایانهای به میزان قابل توجهی افزایش یافته که این عدد در پلتفرم رایانههای شخصی برابر ۳۵ درصد و در کنسولها برابر ۲۳ درصد است. ۲۳ درصد از این بازیبازان مونث به دلیل ترس از سوءاستفادههای جنسی، هویت خود را پنهان میکنند؛ در حالی که ۱۱ درصد دیگر برای دوری از این مشکل هیچگاه به تجربه بازیهای آنلاین نمیپردازند.
با توجه به نوع سوءاستفاده از بازیبازان مونث، نیمی از آنها اعلام کردند که این سوءاستفاده لفظی بوده است و درصد بزرگ دیگری محتوا و یا پیامهای غیراخلاقی دریافت کردند. اما نگرانکنندهترین موضوع این است که از هر ۱۰ نفر بازیباز مونث در بازیهای آنلاین، یک نفر به سوءاستفاده جنسی تهدید شده است. میتوانید در قسمت زیر به مشاهده برخی از نتایج این آزمایش بپردازید.
- ۶۲ درصد شرکتکنندگان در این آزمایش، نظر منفی نسبت به صنعت بازیسازی داشتند درحالی که ۳۰ از آنها علاقهمند به تجربه عناوین مختلف بودند.
- ۷۱ درصد از پاسخدهندگان بر این عقیده بودند که شخصیتهای زن حاضر در بازیهای رایانهای بیش از حد مورد نیاز ظاهری نامناسب دارند، ۶۰ درصد دیگر معتقد بودند که شخصیتهای زن به اندازه کافی قوی نیستند، در حالی که ۵۱ درصد دیگر به عدم تنوع نژادی زنان در بازیهای رایانهای معترض بودند.
- ۱۵ درصد بانوان بر این عقیده بودند که فرآیندهای مناسبی برای مقابله با این نوع سوءاستفاده وجود دارد.
- نیمی از آنها بر این باور هستند که با گذشت زمان، جایگاه بازیبازان مونث بهبود خواهد یافت، اما کمتر از نیمی دیگر بر بهبود تصویرسازی از بانوان تاکید داشتند.
صنعت بازیهای رایانهای فاصله بسیار زیادی تا دور شدن از تبعیضهای جنسیتی دارد. به مانند هر رسانهی دیگر، در حال حاضر به نظر میرسد که متاسفانه بازیبازان مونث جایگاه خود را پیدا نکردهاند و بسیاری از بازیکنان افراطی به چشم اقلیت به آنها نگاه میکنند. اما بانوان هم به اندازه آقایان لیاقت احترام و همکاری لازم را دارند. امیداوریم با روند رو به رشد و محبوبیت روز افزون بازیهای رایانهای، شاهد منقرض شدن این دیدگاه فرسوده باشیم.
من و مطمئنا بسیاری از شما عزیزان در هنگام تجربه آنلاین بازیهای مختلف با این گونه کاربران افراطی رو به رو شدهایم. به هر حال این بازیکنان هستند که به این صنعت شکل میدهند، بنابراین هر بازیباز باید برای برای بهبود شرایط موجود، تغییرات را از خود شروع کند. همیشه از صنعت بازیهای رایانهای به عنوان تجربهای مدرن یاد میشود، پس مطمئنا دیدگاههایی از این دست در این صنعت جایی ندارند.